W 2024 roku pociągami PKP Intercity podróżowało 78,5 mln pasażerów. Najwięcej z nich podróżowało z Warszawy do Trójmiasta, Krakowa i Łodzi. 1,5 mln osób wybrało przejazd w Strefie Ciszy, 358 tys. zabrało w podróż pupila, a 607,5 tys. rower. Ponad 78% podróżnych zakupiło bilet w kanałach online, połowa z nich korzystając ze strony internetowej PKP Intercity, a co szósty pasażer – w aplikacji mobilnej – informuje przewoźnik.
W ubiegłym roku pociągami dalekobieżnymi podróżowało 78,5 mln osób. To o 15% więcej niż w 2023 roku. Liczną grupą chętnie wybierającą pociągi przewoźnika byli studenci i doktoranci – 11,8 mln osób, czyli 15% więcej niż rok temu.
Coraz więcej podróżnych ze zwierzętami i rowerami
Więcej podróżowało też dzieci i uczniów – 8,7 mln (wzrost o 17%) oraz seniorów – 4,7 mln (wzrost o 21%). Również coraz więcej podróżnych z niepełnosprawnościami decydowało się na podróże dalekobieżne – 855 tys. osób. To o 10% więcej niż w roku poprzednim. Wiele osób w podróż zabierało swoich pupili. Na pokładach pociągów PKP Intercity podróżowało 358 tys. zwierząt, czyli 46% więcej niż rok temu.
Z przejazdów dalekobieżnych chętnie korzystali też rowerzyści – przewoźnik przewiózł 607,5 tys. jednośladów. W tym obszarze wzrost wyniósł 61%. W ubiegłym roku każdego dnia z usług PKP Intercity skorzystało średnio 214 tys. osób.
Podróżni cenią ciszę i dobre jedzenie
Podczas podróży pociągami pasażerowie chętnie korzystali z oferty wagonów restauracyjnych czy stref gastronomicznych. W 2024 roku liczba transakcji zrealizowanych przez WARS wzrosła o 15% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Najczęściej zamawianym daniem były pierogi, których wydano blisko 214 tys. porcji. Podróżni zamówili także 169 tys. jajecznic, 177 tys. kotletów schabowych oraz prawie 165 tys. porcji żurku. Wypili również 1,1 mln kaw.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się także
automaty vendingowe, które w ubiegłym roku, w ramach pilotażu, pojawiły się w wybranych składach wagonowych. Podróżni kupili w nich, między innymi, 20 tys. kaw, 17 tys. butelek wody i blisko 28 tys. batoników. Ponadto w 2024 roku 1,5 mln pasażerów wybrało podróż w Strefie Ciszy, która znajduje się w pociągach zespolonych typu Pendolino, Flirt i Dart. Oznacza to wzrost o 19%.
Top 5 najpopularniejszych tras
Pasażerowie pociągów dalekobieżnych najczęściej w 2024 roku wybierali trasy między Warszawą a Trójmiastem, Krakowem, Łodzią, Poznaniem i Lublinem. Natomiast największy wzrost liczby podróżnych przewoźnik odnotował na linii Warszawa – Zakopane. Inne trasy, na których liczba pasażerów się zwiększyła to: Kraków – Zakopane, Szczecin – Warszawa, Białystok – Warszawa czy Poznań – Warszawa. Z kierunków zagranicznych największym zainteresowaniem cieszyły się przejazdy do Berlina.
Podróżni chętnie wybierają zakup biletów za pośrednictwem kanałów online. Ponad 78% pasażerów zakupiło bilet w kanałach online, połowa z nich korzystając ze strony internetowej, a co szósty podróżny w aplikacji mobilnej. Podróżni, którzy korzystają z WiFi PKP Intercity na pokładzie pociągów, najczęściej oglądają filmy i seriale na popularnych platformach. Słuchają też muzyki poprzez Spotify oraz oglądają materiały na YouTube. Podróżni chętnie korzystają również z mediów społecznościowych oraz z komunikatorów. Cześć pasażerów podłącza się także do sieci prywatnych VPN, co może świadczyć o wykorzystaniu pokładowego Internetu do pracy w czasie podróży.